Lyderhorn

Skrevet av: Student Bergen

Foto:

Lyderhorn (396 moh.) er det vestligste av Bergens syv fjell og startfjellet for 7-fjellsturen. Fjellet kan bestiges fra flere vinkler, og på toppen venter en strålende utsikt over innseilingen til Bergen og øyene i vest.

På fjellmassivet som Lyderhorn er en del av finner du også toppen Ørnafjellet (329 moh.) i nord, og nedenfor den Skåleviksvatnet og Søre Skåleviksvatnet. På nordsiden av Ørnafjellet ligger Kvarven. Dette var et strategisk punkt under annen verdenskrig. Her er det en del bunkere og kanonstillinger som ble benyttet til forsvaret av Bergen under den andre verdenskrig. Lyderhorn skal etter folketroen ha vært samlingsplass for hekser.

Turveier til Lyderhorn

Lyderhorn er det byfjellet som ligger lengst fra sentrum, og det kan derfor være greit å ta første stykket med bil eller buss.

• Gravdal/Laksevåg

Ta buss nummer 17 til Gravdal for å bestige Lyderhorn fra norøst.Følg veien fra bussens endestopp til Norsk Undervansinstitutt - NUTEC (her finnes også parkeringsplasser). Gå gjennom undergangen ved instituttet og fortsett på grusvei som slynger seg jevnt oppover, og videre til høyre på sti som fører fram til en trapp ned mot Skålevikvatna. Terrenget bærer lett innover før det stiger bratt opp mot toppen. Se rute på ut.no

• Loddefjord/Kjøkkelvik

Ta buss nummer 5 eller 6 fra Olav Kyrres gate til Loddefjord terminal. Fra busstoppet går du oppover hovedveien i nordlig retning forbi Kjøkkelvik skole, og tar av opp Lyderhornslien til høyre (ca. 15 minutter). I første kryss følger du vei opp til høyre. Det er skiltet mot Lyderhorn. Dette er den bratteste og korteste veien opp til Lyderhorn. Se rute på ut.no