Portrettbilde av Thea Bolstad.

– Finn din egen nisje!

De fleste begynner på et studium for å finne riktig karrierevei. For Thea Bolstad var det karrieren som hjalp henne å finne veien til riktig studium. NHH-studenten står bak matbloggen My Little Kitchen og går masterprofil i marketing and brand management.

Thea Bolstad var bare femten år gammel da hun startet matbloggen My Little Kitchen. Her legger hun ut bakeoppskrifter og bilder av hjemmelaget bakst. Den smakfulle hobbyen har hun hatt siden hun var liten.

– Jeg har alltid vært veldig glad i å bake og brukte masse tid på å bake til søskene mine da jeg var yngre, smiler Bolstad.

Balanserte russetid, eksamenslesing og kakebaking

I begynnelsen var matbloggen bare en hobby som hun fant glede i mens hun gikk studiespesialiserende med realfag på videregående. Litt etter litt vokste det seg større. I 2014 vant Bolstad “Årets matblogg” i VIXEN Blog Awards; bare noen måneder før hadde et forlag tatt kontakt og spurte om hun ville gi ut en kokebok. Selv med russetid og eksamen underveis, takket Bolstad ja til tilbudet.

– Det var et travelt semester. En helg måtte jeg bake ti kaker, ler Bolstad.

Like etter hun ble ferdig på videregående ga hun ut Theas Little Kitchen. Akseptbrev til førstevalget av studieplass – det fikk hun også. Med sans for økonomi og forretning, ble NHH et naturlig valg for bergenseren.

Ble inspirert av andre influensere

I dag går Bolstad fjerde året på Norges Handelshøyskole. Hun tar en masterprofil i marketing and brand management og har gitt ut to nye bøker. Bolstad avslører at erfaringene med bøkene og bloggen hjalp henne å finne riktig studieretning.

– På den tiden da jeg skulle bestemme meg for hva jeg skulle studere, ble jeg med i nettverket United Influencers. Her møtte jeg andre influensere, og ble inspirert. Både av influenserne selv og av de som jobber med dem, forteller Bolstad.

Denne opplevelsen åpnet øynene hennes for en karriere innen markedsføring.

– Jeg synes det er spennende å jobbe med merkevarer og bruken av det nye digitale, moderne formatet på markedsføring, blant annet influencer-marketing. Jeg får selv mange henvendelser fra bedrifter som har lyst til å bruke min blogg til å markedsføre sine produkter. Det er en nyttig erfaring å ha, sier Bolstad.

Oppfordrer andre til å finne sin egen nisje

Bolstad har tidligere studert et år i Cardiff, og dro igjen til utlandet som en del av NHH-programmet, denne gangen til Wien. Utvekslingene ga henne en sans for det internasjonale markedet, og til tross for at masterprofilen marketing and brand management er en liten profil, passet den perfekt for Bolstad.

– Jeg har valgt denne retningen fordi det er det jeg har lyst å jobbe med og bli god på. Det aller viktigste for meg er å jobbe for noe jeg brenner for og har lyst til å forbedre: Å jobbe med merkevarer i Norge. Gjerne med å bygge norske merkevarer internasjonalt.

Basert på sin egen erfaring, oppfordrer Bolstad andre studenter som er usikre på sin karrierevei å bruke tid på å tenke over sine egne styrker og interesser.

– Jeg synes det folk bør tenke på er: Hva har du lyst til å jobbe i framtiden og hvordan har du lyst til å jobbe? Du må velge noe du tror du kan bli god på, bli ekspert på. Det er mye mer verdt enn å følge strømmen og velge noe fordi du tror at det er tryggere jobbmuligheter der borte, råder Bolstad.

– Så det er det jeg prøver å gjøre. Å finne den nisjen jeg har lyst til å bli skikkelig god i.

Bolstad åpner også for at det kan bli flere matbøker i fremtiden.

– Jeg holder dørene åpne og jeg prøver å gripe mulighetene som kommer min vei. Det har jeg gjort hele veien, smiler hun.